Pompoen Spread

Zelf broodbeleg maken! Het is makkelijk, gezonder, zit vol vitamines en mineralen, geen toevoegingen en je weet wat erin zit en ja, toch ook echt wel goedkoper! En het hoeft niet alleen op brood, je kan het ook op een toastje smeren of met groenten erin dippen.



Veel ouders smeren vaak pasta, smeerworst, hagelslag of smeerkaas op brood, maar is dat wel zo gezond?

Laten we eens smeerkaas en leverworst onder de loep nemen (van hagelslag en pasta weten we allemaal wel dat dit niet gezond is, maar bij smeerkaas en worst merk ik op dat mensen snel denken dat ze "gezond" bezig zijn):

Kaas, water, magere melkpoeder, melkeiwitten, weipoeder, zout, smeltzouten (dit zijn E-nummers).
* Ik weet dat baby's die net beginnen te eten vaak smeerkaas op brood krijgen. Pas hiermee op i.v.m. de hoeveelheid zout die erin zit, want de nieren van jonge kinderen kunnen dit nog niet aan!

Smeer/leverworst: varkenslever, varkensspek, varkenscollageen, rijstebloem, zout, glucosestroop, roomboter, specerijen, conserveermiddelen en antioxidanten (ook weer de E-nummers)
* Ook dit geven ouders vaak aan hun kinderen. In smeer/leverworst zitten veel vitamines A wat schadelijk kan zijn voor kinderen.

Zelf vind ik mijn eigen spread maken ontzettend leuk om te doen, en de tijd die het in beslag neemt valt wel mee. Vaak maak ik ook wat meer, dan doe ik het in de vriezer en kan ik variëren. En zelfs mijn kinderen vinden het lekker om te eten.

Pompoen Spread Ingrediënten:
1 fles pompoen
1 el kokosolie gesmolten
Snufje zout

Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Snij de pompoen overdwars doormidden en besmeer de gesneden kanten met wat kokosolie. Strooi hier een snufje zout over.

Leg bakpapier op de bakplaat en leg de pompoen met de gesneden kant naar beneden hier op en zet het in de oven voor 50 minuten.

Haal het na deze 50 minuten weer uit de oven en laat het wat afkoelen. Lepel de pitten uit de pompoen, lepel de rest van het vruchtvlees eruit, doe dit in een kom en prak alles fijn. 

Je spread is 1 week houdbaar, mits je het goed afgesloten in de koelkast bewaart. Als je meer hebt gemaakt kan je dit natuurlijk ook in de vriezer doen, zodat je dit later kan gebruiken als spread, of voor de pompoensoep? Tsja, je kan er dus alle kanten mee op... YUMMM



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Adbox

@mirellaslifestyle