Update: MKD Jim


Zoals beloofd doe ik vandaag een update over Jim.
Gisteren hadden wij een gesprek op het MKD (Medisch kleuterdagverblijf).
Voor degene die hier nieuw zijn: Jim gaat naar een MKD vanwege zijn spraak/taalontwikkeling.
Hij loopt 1,5 jaar achter. Hij is nu 4 en met de taal is hij dus 2,5.
Oké, nu terug naar het gesprek. Het lang verwachte gesprek, wel te verstaan.
Tussendoor hebben wij wel wat gesprekjes gehad, maar nu zouden wij dan toch echt te horen krijgen hoe het met hem gaat en wat voor school ze aanraden, namelijk gewoon basisonderwijs of SBO.
Jim ging eerst 4 dagen in de week naar het MKD, daarna 2 halve dagen naar de kleuterklas, en sinds januari gaat hij 2 hele dagen naar de kleuterklas en 2 dagen naar het MKD.
Het lijkt een heen en weer-geslinger, maar dat valt mee, want de klasjes zitten naast elkaar en zo worden de kinderen dus ook voorbereid op het basisonderwijs.
Het gesprek ging goed, eerst was het MKD aan de beurt.
Jim is in de afgelopen paar maanden zo vooruit gegaan en dat is een goed teken! Hij loopt nog wel achter, maar hij staat in ieder geval niet stil.
Hij heeft geen autisme, pfff wat een opluchting!
Soms weten ze niet wat ze moeten denken als hij een opdrachtje moet doen en dit niet doet: kan hij het niet, begrijpt hij het niet of wil hij het gewoon niet omdat-ie ergens geen zin in heeft. Hij kan je dan met zijn grote blauwe kijkers aankijken... "Jim, snap je wat ik zeg?" Geen antwoord en hij blijft maar kijken.
Dat is soms wel lastig, en ja, dat herkennen wij, want dat doet hij hier ook. Soms denken wij dan echt dat hij ons in de maling neemt en dat hij er gewoon geen zin in heeft.
Dan het gesprek met de juf van zijn kleuterklasje.
Hier zit hij pas sinds oktober, na de herfstvakantie, eerst 2 halve dagen en nu 2 hele.
Om erheen te gaan vindt hij verschrikkelijk, maar als hij er eenmaal is en papa of mama is weg gaat het prima en is er niets aan de hand. Als wij hem ophalen heeft hij het ook heel leuk gehad.
Hij heeft minder contact met de kinderen in de kleuterklas. Op het MKD maakt hij meer contact en dan vindt hij het helemaal geweldig als de kinderen moeten lachen als hij gek doet.
In de kleuterklas heeft hij dat niet, maar dat is niet zo gek, want die kinderen zijn al 5-6 en Jim is pas 4 jaar.
Waar het grootste raadsel zit in beide klassen: moeilijke opdrachten weet Jim te doen, maar een opdracht van een niveau lager, maar met andere insteek, lukt hem niet. Bijvoorbeeld: een puzzel van 40 stukjes van de Eiffeltoren legt hij zonder moeite in elkaar, maar een puzzel van 16 stukken waarbij hij een paar lijnen van verschillende kleuren goed moet leggen zodat ze allemaal 1 lijn worden lukt hem niet zonder hulp. Ook moeten ze hem veel aan het handje meenemen anders doet hij zijn opdrachtjes niet. Maar Jim is ook gehaaid: hij wil nog weleens een rondje lopen en dat mag niet, maar dan is Jim zo slim om te zeggen dat-ie nieuwe schoentjes aan heeft, wat natuurlijk helemaal niet waar is en ook de juffen weten dat, maar hé, dan mag hij wel een rondje lopen! Haha, slimme jongen.
Advies: SBO, want als hij naar basisonderwijs gaat zit hij in een klas met 30 leerlingen en maar 1 juf, dat zal hij nu nog niet gaan redden. Over 1 jaar gaan ze opnieuw bekijken hoe het met hem gaat en of hij op de SBO blijft of dan wel naar gewone basisonderwijs kan gaan. En als ouder heb je natuurlijk alleen maar het beste voor met je kind en je weet dat ze gelijk hebben, dus wij zijn ermee akkoord gegaan. Immers, in een "gewone" kleuterklas zou Jim alleen maar ondergesneeuwd en ongelukkig worden en zou hij niet meekomen met de rest van de klas en dat wil je ook niet.
Follow me on
Facebook / Bloglovin / Twitter / Instagram / Youtube

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Adbox

@mirellaslifestyle