5 tips: Mama zijn en werken


Ik werk al sinds mijn 21ste in de zorg. Dit doe ik met heel veel liefde en plezier, eerst natuurlijk fulltime.
Natuurlijk dacht ik toen ik zwanger was van de eerste "ik wil stoppen met werken en er voor mijn kind zijn".
Maar zoals zoveel jonge gezinnen met net een eigen huis kan dat gewoon niet.
Ik besloot toen om 24 uur in de week te gaan werken, maar helaas kreeg ik een depressie waardoor ik na mijn verlof misschien maar 1 weekje gewerkt heb, daarna heb ik bijna 1 jaar in de ziektewet gezeten.
Toen ik weer ging werken ging ik 20 uur in de week werken.
Na de zwangerschap van de jongste ben ik de thuiszorg in gegaan en ben ik 16 uur gaan werken.
Ik kon in de thuiszorg zo mooi alles verdelen. Als mijn man werkte was ik thuis, ik werkte doordeweeks altijd de avonden, echt ideaal. Als de kinderen uit school kwamen was er altijd iemand thuis, waardoor we op een gegeven moment geen oppas meer nodig hadden. Echt perfect geregeld zo.
Moeder zijn en werken is soms best moeilijk. Dingen regelen (zoals oppas), elke dag weer een goede maaltijd op tafel zetten, huishouden enz.
Toch is het belangrijk om ook tijd voor je kind(eren) te maken. Wat ook zeer belangrijk is, is tijd voor jezelf maken.
Hier wat tips voor een zo goed mogelijke balans tussen moeder zijn, werken en een beetje me-time:
1. Papadag:
Plan af en toe een papadag in. Zo kan jij er even lekker op uit of gewoon even lekker iets voor jezelf doen, zodat jij je even kan ontspannen.
2. Een goede planning:
Organiseer op tijd je oppas en/of kinderopvang, dat scheelt een hoop stress.
Ik heb zelf al regelmatig meegemaakt dat ik er ineens aan dacht dat ik een paar dagen later toch een dagdienst had. Dat gaf zoveel stress, zeker als mijn ouders ook beiden moesten werken, drama. Dus de planning is een zeer belangrijke tip.
3. Vraag hulp aan vrienden of familie:
Ikzelf heb ook wel tijden gehad dat het mij allemaal teveel werd. Ik voelde dan echt dat ik op het randje zat van stress of overspannen zijn.
Schroom niet om om hulp te vragen, je gezin heeft er niets aan als jij onderuit gaat.

Plaatje komt van pinterest.com
4. Je kinderen houden van je:
Soms denk ik "bah, ik ben er veel te weinig voor de kinderen, houden ze wel van mij?" Dit voel ik vooral nu ik de kostwinner ben, ik werk enorm veel.
Maar toch wordt het steeds weer bevestigd dat ik verkeerd denk. De kinderen komen mij vaak een knuffel geven en zeggen dat ze van me houden, en dat voelt goed.
Dus vergeet niet: de kinderen zullen altijd van je houden. Er is maar 1 mama voor ze, en dat ben   JIJ!
5. Sporten:
Ga minimaal 1x in de week sporten. Naast dat het goed is voor je lichaam, krijg je er ook veel energie van. Je kan lekker met wat andere moeders praten en zo krijg je misschien ook weer wat tips van andere werkende moeders hoe zij het doen.
Bovendien pak je gelijk weer even wat belangrijke me-time mee.
Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt.
Lees ook mijn andere artikel thuismama of kinderopvang
Heb jij nog goede tips voor werkende mama's?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Adbox

@mirellaslifestyle